Inventatorul World Wide Web avertizează cu privire la știrile false
Noțiunea de știri false continuă să fie amplu dezbătută, iar inventatorul World Wide Web, Sir Tim Berners-Lee, discută despre aceasta.
Acesta arată că practicile de colectare a datelor, dar și folosirea unor algoritmi neînțeleși pe deplin conduc la dezinformări și la campanii politice targetate. Berners-Lee adresează aceste probleme în cadrul unei scrisori deschise, care marchează cea de-a 28-a aniversare a invenției sale, WWW, afirmând că oamenii își iau informațiile din foarte puține surse.
Companii precum Facebook și Google ”aleg ce să ne arate în funcție de algoritmi care învață din datele noastre personale”, spune Sir Tim Berners-Lee, citat de dw.com, continuând: ”rezultatul este că site-urile ne arată conținut despre care acestea cred că ne va interesa, astfel că multe știri false și alt conținut șocant poate deveni popular foarte repede”.
Creatorul WWW spune că soluția împotriva acestor știri false nu este crearea de entități centrale care să determine ce este adevărat și ce este fals. În schimb, entitățile precum Facebook și Google ar trebui să continuă combaterea acestui fenomen, Berners-Lee spunând că algoritmii ar trebui tratați cu mai multă transparență.
Multe companii oferă servicii gratuite în schimbul datelor personale, dar problema este că acestea ajung să fie ținute în baze de date despre care utilizatorii nu știu mai nimic, fie că vorbim despre cum sunt folosite datele, fie despre entitățile la care ajung acestea.
Un alt trend care a luat naștere în cadrul campaniei din 2016 pentru fotoliul de la Casa Albă a fost cel de folosire a unor reclame sofisticate cu tentă politică. Deoarece majoritatea persoanelor își iau știrile dintr-un număr restrâns de surse, care folosesc algoritmi complecși, aceștia lucrând cu date personale, campaniile politice pot să ajungă direct la utilizatori cu mesajele lor.